TOP DELIKATESA – novinka s tradicí

28. 2. 2014

Když jsme objevili na trhu tuto novu značku typu „výborná kvalita potravin“, nestačili jsme se divit. Nebylo již těch značek dost? Copak nestačí Klasa, Regionální potravina, Česká chuťovka, Český výrobek? Musí být i Top delikatesa? Přinese to vůbec producentům něco nového? Na to jsme se zeptali ředitele mezinárodního veletrhu Víno& Delikatesy, pana Františka Veselého, protože on je zároveň i předsedou hodnotící komise této značky.

Ano je to opravdu něco nového na trhu, ale jde také o tradiční značku. Vypadá to jako protimluv – novinka s tradicí, ale je to tak. Na základě dlouholeté soutěže a hodnocení delikates v „Koncertech vín a pochutin“, které probíhá již od roku 2007 v rámci anonce mezinárodního gastronomického veletrhu Víno&Delikatesy jsme se rozhodli tuto novou značku uvést. Všichni, kdo zvítězili v těchto sedmi letech, mohou si o značku samozřejmě zažádat.

A teď k těm důvodům.
Za prvé, jde o výjimečnou značku oproti konkurenčním značkám, protože hodnotí nejen české, ale i zahraniční produkty. Ostatní se soustřeďují pouze na domácí trh.

Za druhé, značka se uděluje v soutěži s konkurencí ostatních adekvátních produktů a tak se musí o značku producent vlastně „poprat“. A i když bude delikatesa z těch nejlepších surovin, vybírá se senzoricky, podle chuti a nikoliv třeba podle obsahu a rozboru masa, tuku či množství „Eček“ atd.

Za třetí, možnost ochutnávky pro běžné lidi. Vítězný výrobek je vystavena mezinárodním gastronomickém veletrhu ( Víno & Delikatesy), kde jej mohou ochutnat odborníci z gastronomie i koneční spotřebitelé. Všichni dobře víme, že možnosti ochutnávky rozhodují, v dnes již nepřeberné škále podobných výrobků. Je to podobné, jako u vína. Když vidíte regály plné různých značek, tak sáhnete po té, která vám již někdy chutnala. Víme, že podobně jako u vína se ochutnáním s holografickou etiketou na výrobku výrazně zvýší zájem o oceněný produkt. Během tiskových konferencí a během veletrhu jsou také výrobky medializovány a lze tak zájemce velmi důkladně o delikatese informovat, včetně toho, kde lze výrobek koupit.

A co to zúčastněné aktéry (výrobce – dovozce) bude stát? Na to se ptá samozřejmě v dnešní době každý. Proto děláme celou soutěž pro účastníky zdarma. Jen pro vítěze je podmínkou, při nasazení této značky pouze účast, v novém ročníku veletrhu Víno&Delikatesy. Jen tam můžeme tyto vítěze propagovat a představit profesionálům z gastronomie a veřejnosti a nechat je delikatesy ochutnat. Rovněž prodejcům těchto vítězných delikates dáme zdarma větší etiketu, kterou si může nalepit na dveře, či prodejní pult, či jinak využít. Myslím si, že je to všechno nasměrováno k podpoře kvalitních výrobků, bez nějakých významných nákladů na propagaci a reklamu.

Dobře, ale jak pane Veselý budou tyto výrobky hodnoceny? A hlavně, kdo je bude hodnotit? Nějací experti? Ne, nebudou to profesoři z potravinářských škol či uznávaní kuchaři. Jde o to, aby to našim lidem chutnalo. Podobně jako ve zmiňovaných Koncertech Vín a pochutin, kde známé celebrity tvoří porotu a ta bodovým způsobem hodnotí a hledá nejlepší pochutinu, budeme tedy hodnotit tuzemské i importované výrobky v daných kategoriích. Viz statut soutěže na www.topdelikatesa.cz

K hodnocení přizveme především novináře z oblasti gastronomie, aby mohli o produktech psát ve svých odborných periodikách.
Rád bych ještě uvedl, že při rozhovorech s výrobci delikates jsem se dozvěděl, že když je nějaká etiketa udělena hodně výrobcům, že zevšední, již o ni nestojí, protože jim to žádný ekonomický efekt nepřináší. A to se naší značce myslím nemůže stát, protože chceme, aby označovala opravdu jen špičkové výrobky a udělování jak na běžícím pásu nám nehrozí.

Podle ocenění se často řídí zákazník při výběru z mnoha podobných možností: “Určitě neudělám chybu při nákupu, když to někdo již ocenil” – podobně, jako u oceněných vín v soutěži, ale když vidí známou značku na všem možném, ztratí i pro něj smysl.

Kliknutím myší na známku jí zvětšíte.

TOPlist